Podľa mňa je tento most európsky Golden Gate. Most Øresundbroen (po Dánsky) či Öresundbron (po Švédsky), Slovensky nazývaný aj most cez Öresund, Öresundský most, Most cez Sundský prieliv a tak ďalej je zavesený most medzi dánskym hlavným mestom Kodaň a tretím najväčším švédskym mestom Malmö cez Sundský prieliv. Je to najväčší most na svete spojujúci dva štáty (Krymský most spojuje de Juire len jeden štát), najdlhší kombinovaný most na svete (cesta, železnica), druhý najdlhší pevný most na svete a na celkovom zozname mostov je na konci prvej päťdesiatky.

Most sa z dánskej strany začína 430 metrov dlhým umelým polostrovom, tunelom Drodgen s dĺžkou 4 050 m (3 510 metrový úsek 10 metrov pod dnom mora a dva 270 metrové vstupné portály na oboch stranách), ktorý vychádza na 4 km dlhý umelý ostrov Peberholm v strede prielivu. Z ostrova pokračuje most s dĺžkou 7 845 m. Most tak vyzerá, akoby vyrastal v strede mora. Dôvod výstavby tunela namiesto predĺženia mosta bol pre blízkosť Kodanského letiska. Most tak pôsobí, akoby vyrastal v strede mora. Mostovka je široká 23 a pol metra a v najvyššom mieste je vo výške 57 metrov nad hladinou mora. Pylóny sú vysoké 203 a pol metra. Najväčšie rozpätie mostného pola je 490 metrov. Na most sa použilo približne 82 000 ton konštrukčnej ocele, 2 300 ton ocele pre závesné laná, 60 000 ton výstuže a 320 000 kubických metrov betónu.



Most je dvojpodlažný, na vrchu je štvorprúdová diaľnica (dva pruhy v každom smere), ktorá je súčasťou európskej cesty E20 a v dolnej časti premávajú vlaky (rýchlodráha Kodaň – Malmö). Konštrukcia železnice umožňuje vlakom premávať rýchlosťou asi 130 km/h, no podľa niektorých zdrojov až 200 km/h. Vlaky jazdia v intervale 12 a pol minúty. Železničné stanice sú aj v Kodani aj v Malmö v centre, v Malmö je dokonca pod zemou. Rozchod koľají je 1435 milimetrov, čiže štandardný. Na tejto trase jazdí aj pravidelná autobusová linka. V Dánsku sú diaľnice zadarmo, no tento most a ešte most Storebaeltsbroen sú draho spoplatnené. No napriek tomu, že prejazd za bežný automobil stojí 46 eur, tak náklady za stavbu sa staviteľom vrátia až v roku 2035. Mýtnica sa nachádza na švédskej strane mosta.
Kategória: Cena
Motocykel 24 €
Osobný automobil do 6 metrov 46 €
Dodávka a minibus 6 – 9 metrov 92 €
Automobil do 6 metrov s prívesom, obytný automobil * 92 € +
*Automobily nad 6 metrov sú spoplatnené podľa celkovej dĺžky.


Náklady na výstavbu boli totiž 4 miliardy eur. Idea spojenia dánskeho Sjællandu so švédskou Skaniou (Skåne) je stará viac ako 130 rokov, ale až v tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia dostali projekty vzťahujúce sa k mostu jasnú podobu. V roku 1991 sa dánska a švédska vláda rozhodla pre výstavbu mosta, ktorý by spojil obidve krajiny. Jeho výstavba začala v auguste 1995. Počas výstavby mohli daňoví poplatníci neustále výstavbu kontrolovať online pomocou štyroch webových kamier. Posledná časť bola zhotovená 14. augusta 1999 a most slávnostne otvorili 1. júla 2000 dánska kráľovná Margaréta a švédsky kráľ Karol XVI. Gustáv. Na slávnostný ceremoniál bolo pozvaných asi 10 000 ľudí. V ten istý čas z dánskej aj švédskej hlavnej stanice vyrazili vlaky vezúce kráľa a kráľovnú. Stretli sa na umelom ostrove Peberholm, kde sa ceremoniál odohral. Oba tak pretrhli pásky z oboch strán ostrova.
Ten istý deň bol otvorený pre automobilovú premávku, ale až o 23:00, kvôli veľkému záujmu zo strany verejnosti (veľa ľudí si most chcelo prejsť, a tak dúfali, že vďaka neskorému nočnému času bude záujem nižší). No aj napriek tomu bol na moste veľmi silný nátlak, a aj preto musela kolónu viesť polícia. Prvý vlak vyštartoval 2. júla o 6:09 z Malmö. V roku 2000 sa po prestrihnutí pásky prvýkrát od doby ľadovej stalo, že je Škandinávsky polostrov z juhu pripojený pevninskou cestou k zvyšku Európy. Vďaka mostu v súčasnosti trvá cesta z Malmö do Kodane približne 35 minút. Stále je však prejazd síce dvakrát kratší, než trajektom, no aj dvakrát drahší. Cez most dnes prejde denne 10 000 áut a 20 000 cestujúcich dvesto osemdesiatimi vlakmi vrátane rýchlodráhy Kodaň – Malmö.
A na záver by som Vám rád pripomenul, že tento istý článok nájdete aj na mojom BLOGGERI. Zdrojom bola pre mňa najmä WIKIPÉDIA, no aj iné články.